torsdag 27 november 2008

Bloggen Re-form DiZaIn








Besök gärna den alingsåsbaserade bloggen Re-form DiZaIn , en explosion av färger och former.

Här visar jag lite av retro kläder; barnkläder, mammakläder, accessoarer och heminredningstextilier jag designat och tillverkat själv. Alla mina produkter är unika och handgjorda. Här kommer jag publicera annat också som mina loppisfynd, böcker jag läser och andra små tips. Min tyghylla är full av retro tyger varav många designade av kända svenska formgivare.(Från bloggen)

onsdag 26 november 2008

Sju favoritbloggar












Jag har fått en award för bloggen Alingsåsiana från Monica med den intressanta bloggen Tagga ner, även hon från Alingsås! Tusen tack för uppskattningen!! Det är sådant som gör att jag orkar fortätta att skriva.

Min uppgift blir nu att själv nominera 7 andra bloggar som jag själv uppskattar. Det hade varit betydligt lättare att nominera dubbelt så många.

Reglerna:

  1. De som mottagit awarden ska lägga upp en bild på den.
  2. Länka till den bloggen du fick den ifrån.
  3. Ge den vidare till sju andra bloggare & länka till deras sidor.
  4. Lämna ett meddelande i deras bloggar, så de vet att de fått awarden.

Här är mina favoritbloggar som jag gärna gör PR för(utan inbördes rangordning)

  1. Absolut viktigaste! Lena skriver om det absolut viktigaste, det som vi tyvärr ofta glömmer bort bland alla våra i-landsproblem.
  2. Köpstopp Anki köpstoppade ett år och skrev sedan en bok om det.
  3. Den långsamma bloggen Lennart har en stor läslust och delar generöst med sig av sina resor in i litteraturen.
  4. Funderingar Maria har kluriga idéer och gör spännande iakttagelser från vardagen.
  5. Peppen Maria har något så ovanligt som både ett individuellt och globalt perspektiv på saker och ting.
  6. Filosofias andra blogg Hon vågar gå på oprövade stigar och hennes kärleksbudskap smittar.
  7. Naturskyddsföreningen blogg Svante och Mikael skriver skarpa och avslöjande inlägg om vår miljö.

tisdag 25 november 2008

Fläckpolskor och engelskor på DVD





















Engelskan kom till västkusten via bohusfiskarna medan fläckpolskan är en äldre polskeform som levt kvar i syd- och västsverige. Den senare utmärks av att man dansar runt på samma plats, på samma fläck.

Föreningen Fläckpolskan har nu givit ut en DVD med Fläckpolskor och engelskor från Södra Västergötland. Den innehåller många lokala variationer: dels arkivmaterial, dels tolkningar av äldre danser.

Danser från Hemsjö finns bland annat representerade liksom från de till Alingsås angränsade byarna Töllsjö och Hedared. Även danser från Lerum och Vårgårda är medtagna.

Medverkande spelmän är bland andra Per, Inger och Pers Nils Johansson från Alingsås.

måndag 24 november 2008

Arrangemang på Alingsås museum i november och december

26 nov kl 19 Kan museerna lära oss bevarande? Går det att ha ett 1000-årsperspektiv på tingen? Föredrag och visning av Jean-Ivan Almstrand, museiman, skribent, musiker, eko-bonde med mera.
Fri entré

29 nov kl 10—15 Julmarknad på Alingsås museum
30 nov kl 12—17 Julmarknad på Alingsås museum
Fri entré

10 dec kl 19 Sven Torin, yrkesfotograf i Alingsås 1935—1973 Diabildsvisning med Gösta Sandberg, intendent/Alingsås museum
Fri entré

17 dec kl 19:30 Norrsken – julens sånger och psalmer från 1100-talet och framåt Eva Rune och Mikael Godée bjuder på julkoraler ur svensk, norsk och estländsk tradition. Välkomna till skön avkoppling i julbestyren.
Entré 60 kronor, under 18 år fri entré

Äntligen jul igen hos Göstas koffert





















Lördagen den 13 december kl 11 - 15. Tryck på bilden för större storlek

söndag 23 november 2008

Invigningstal av Annika von Hausswolff

Utställningen NEVER THE SAME COLOR på Alingsås konsthall 22 november - 3 januari visar arbeten av sex studenter vid den tvååriga Masterutbildningen vid Högskolan för fotografi i Göteborg: Christel Brost, Michael Grenmarker, Henrik Sundblad, Åsa Millholm, Jakob Sjöstedt, Signe Vad

Annika von Hausswolff, konstnär samt adjungerade proffessor på HFF, höll följande invigningtal:
Tanken svindlade första gången jag såg Signe Vads porträtt tagna med självutlösare där sladden var lindad kring hennes hals som en strypsnara. Någonting i den fotografiska akten varslar alltid om död men här framstod den symboliska undertexten i skimrande tydlig dager som motiv, mening och metod.

I ett års tid har jag haft nöjet att arbeta med denna klass på masterutbildningen vid Högskolan för fotografi i Göteborg. Att framställa fotografiska verk har inte alltid varit en självklarhet för alla i gruppen. Till exempel har få av Åsa Millholms, enligt egen utsago "fula" varelser fastnat på bild, men när de väl tar steget in i den fotografiska representationens rum, dubbleras deras expansiva kroppar i en spegelvärld som rymmer en alldeles egen logik. Dessa disparata, ofta färgglada objekt klamrar sig fast vid varandra som vore de resenärer vid civilisationens sista utpost.

I spänningsfältet mellan Jacob Sjöstedt och Michael Grenmarker har ett annat objekt tagit form. Jag är väldigt förtjust i deras egen beskrivning av sitt projekt som ett arbete tillsammans, snarare än ett samarbete. Olika aktioner och händelser, i ensamhet eller i grupp, för dem vidare ut i en erfarenhetsbaserad parallellitet. Jacob Sjöstedts eget arbete tolkar jag som en minimalistisk kartläggning av de former och ljud som strukturerar vårt gemensamma språk. Hans röst talar om vår samtid - den "yttersta tiden" - mot en suprematistisk fond. Vidare vågar jag påstå att jag var den förste som hörde Michael Grenmarker referera till sig själv som "den andre", en omplacering av den egna identiteten som fungerat som en tillfällig position och utgångspunkt för ett arbete kring vilja, intention och transcendens.

"And there was no blood" är ledmotivet till en annan föreställning som Christel Brost iscensatt under det senaste året. Men bara för att vi inte känner lukten av blod i hennes bilder kan vi inte vara säkra på att alla kroppar har återfunnits. Med sitt ibland barocka bildspråk berättar Christel Brost en passionerad historia om nederlag och pånyttfödelse. Brost refererar i bilder och titlar till amerikansk film, konceptkonst, europeisk litteratur och den egna barndomens skånska slätter.

Efter att ha funderat vidare på Signe Vads bilder betitlade "The Decisive Moment" kan jag konstatera att självutlösaren, som möjliggör exponerandet av en bild av den egna kroppen från ett visst avstånd, bär på ett synnerligen specifikt fotografiskt predikament. I Henrik Sundblads bilder ser vi dock inga kroppar, enbart spöken. Ett hem, ett livsrum där dokumentära iakttagelser befinner sig sida vid sida med iscensatta detaljer som förstärker känslan av att ingenting är oskyldigt och nästan ingenting är ointressant i den sfär vi människor fullföljer vår existens. Det beror bara på hur vi ser, hur vi tillåter exempelvis Sundblad att rikta våra blickar, att kröka dem runt tingen.

Att se, att lägga märke till, att synliggöra är möjligen det vi sysslar med på Högskolan för Fotografi, likaväl som det ofta ingår i praktiken att vända bort blicken eller låta ögonen tåras. Att vara handledare och samtalspartner är en öppen syssla som också har påverkat mitt eget konstnärskap och att se denna grupp ta plats i Alingsås konsthall är en tillfredsställelse. Jag hör er allihop och när jag blundar ser jag de skuggor som våra diskussioner har kastat på väggarna omkring oss.
(Från kommunens hemsida)

fredag 21 november 2008

Alingsås filmfestival den 29 november















För fjärde året i rad arrangerar Palladium, Saga och Alingsås filmstudio Alingsås filmfestival.

Vi ser festivalen som en manifestation för filmen som konstform och en möjlighet för cineaster att se bra film på bio.

Nytt för i år är samarbetet med Göteborgs filmfestival och de två kortfilmsprogram som finns med i programmet.
(Från hemsidan)

För mer information om program med mera se här

lördag 15 november 2008

MULTI på Galleri K













MULTI

Måleri teckning grafik foto keramik textil skulptur

Galleri K blandar och ger. Ny giv, nya kort. Kom och hitta ditt äss bland 36 konstnärer. Här finns både kungar och drottningar bland konsten och kanske en och annan joker. Multiutställningen sträcker sig in i januari och visar konstnärer från Uppsala till Skåne, men flest från Alingsåstrakten. (Från pressmeddelandet)

Inbjudna konstnärer är:
Birgit Swahn-Persson, Charlotta Gavelin, Christer Fält, Elisabeth Hilling, Elisabeth Persson, Ellinor Carlsson, Emelie Lager, Eva Greta Vilnegård, Gunilla Rajala, Helen Molin, Helena Backmark, Jakob Darnhard, Jenny Segerfelt, Kajsa Frostensson, Karin Elmgren, Katarina Fornell, Klara Brynge, Kristina Munklinde, Lisa Persson Baagöe. Maria E Hallström, Margareta Danhard, Martin Olsson, Niklas Berg, Peter Wiklund, PO Netterblad, Stefan Ceder, Stina Hermansson, Susanne Kullman, Tord Lager, Yvonne Eklöf

Dessutom från föreningen Galleri K:
Maria Lager, Greger Ståhlgren, Britta Arvidsson, Wally Berg, Linnea Larsson Lesse, Agneta Segerfelt

Vernissage:
Fredag 21 november kl 18-21.
Utställningen pågår till 11 januari.
Öppet onsdag 16-19, lördag och söndag 11-15.
Västra Ringgatan 9b, Alingsås

Never the same color på Alingsås konsthall



Masterutbildningen på Högskolan för fotografi
Välkommen på vernissage lördag 22 november.
Konstnär Annika von Hausswolff inviger utställningen
kl 13:00.
24/11 kl 13:00 Vad sker på Högskolan för fotografi i Göteborg?
Prefekt Lasse Lindqvist berättar.
4/12 kl 18:00 Samtidsfotografiet. Julia Tedroff från Högskolan för
fotografi ringar in tendenser.
Guidade visningar av utställningen:
Torsdagar kl 17:30 27 nov, 11 & 18 dec
Lördagar kl. 13:00 6 & 20 dec
Utställningen pågår till och med 3 januari 2009

fredag 14 november 2008

Vart är de kulturhistoriska museerna på väg idag?

Föredrag av Ingrid Lomfors, chef för Göteborgs stadsmuseum
Alingsås konsthall, onsdag 19 november 2008, klockan 18
Fri entré

I tider då debattens vågor går höga kring våra kulturhistoriska museer runt om i Sverige – inte bara i Alingsås – har Alingsås museum äran att bjuda in chefen för Göteborgs stadsmuseum, docent Ingrid Lomfors, att hålla ett föredrag om situationen idag.

Vart är de kulturhistoriska museerna på väg idag? Slänger vi ut den gamla stenyxan för att dra in samtiden istället? Måste vi välja – eller finns ett både och?

Rubriken på föredraget ringar in det faktum att museerna idag genomgår stora förändringar. Detta applåderas av många, medan andra ställer sig mer skeptiska. Ingrid Lomfors har under sin tid vid Göteborgs stadsmuseum genomfört ett genomgripande och mycket uppmärksammat förändringsarbete som hon kommer att berätta om, men föredraget handlar också mer allmänt om nationella tendenser på området.

fredag 7 november 2008

Plangatan vid sekelskiftet 1900


Här ser vi ett handkolorerat vykort från runt sekelskiftet 1900 som föreställer Plangatan mot öster. Fotografen står mitt emellan gamla Café City och Svensk kassaservice och fotograferar bort mot Lilla torget som tidigare hette Fredriksplan, ett namn som härrörde från Jonas Alströmers tid. Alströmer var nämligen god vän till Kung Fredrik som kom att finansera mycket av Alströmers manufakturverk. Som en gest av tacksamhet fick kungen torget uppkallat efter sig. Namnet lever idag kvar i Plangatan.

I förgrunden på vänster sida ser vi ett vackert trähus som bland annat inhyste Alingsås bibliotek en period. Till höger skymtar en trädgård där idag Centralhuset med Bon Bon ligger. Och i museiparken tronar en vacker tornvilla. Den ägdes av Otto Roempkes som förestod Alingsås mejeri som låg i Alströmerska magasinet runt sekelskiftet. Till vänster ligger Sparbankens byggnad som byggdes 1881, ritad av Belfrage & Frank i Göteborg. Idag har huset, där Nordea är lokaliserad, en kraftigt förändrad exteriör plus en extra våning. På samma plats låg tidigare ett Kronohäkte, en faluröd timmerbyggnad uppförd 1819, som var avsett för rannsakningsfångar.

torsdag 6 november 2008

Textilkonstnär Gunilla Rajala ställer ut i Skåpet

Plats: Passagen in till Hjelmqvistska gården, Kungsgatan 24.
Vernissage: Lördagen den 8 november kl 12

Jag utforskar ord, meddelanden och relationer och knyter an till äldre tiders textila traditioner och till kvinnliga arbetsuppgifter. Jag älskar tråd och färg och använder ofta "textilskrot" i mina arbeten.
(Gunilla Rajala)

Gunilla är utbildad på Stenebyskolan, KV.s konstskola och Göteborgs universitet och har haft separatutställningar och deltagit i samlingsutställningar med vävnader, broderier, textila collage och objekt i Alingsås med omnejd.

Konstscenen Skåpet ligger centralt beläget i Alingsås. I ett skyltskåp i passagen mellan Kungsgatan och Hjelmqvistska gården är ambitionen att visa konst som på olika sätt kommenterar den tid vi lever i. Det behöver ej nödvändigtvis vara bilder utan tanken är att Skåpet ska stimulera till många kreativa presentationssätt och att det även kan rymma flera olika konstarter. Genom att visa konst i det offentliga rummet är förhoppningen att nå nya grupper som ej brukar besöka gallerier och konsthallar. Konsten ställer frågor och får betraktaren att uppleva något som man ej normalt brukar göra i stadsmiljön.

lördag 1 november 2008

Paneldebatt om Alingsås museums framtid


Alströmerska magasinet avbildat på ett vykort utgivet av Sagokonst omkring 1950
Museets vänner i Alingsås har bjudit in politiker från samtliga partier för en diskussion om museets framtid. Paneldebatten äger rum i missionskyrkan tisdag den 4 november kl 19. Representanter för alla partier kommer att finnas på plats. Inledningstalare är Göteborgs sjöfartsmuseums förre chef Jan Olsson och moderator är Lennart Allbro. Alla närvarande har möjlighet att ställa frågor skriftligen. Följande frågor har dock skickats ut till politikerna i förväg.

År 2010 kommer det att vara olagligt att vistas i museet om inte det installeras en hiss = görs handikappvänligt? Hur har denna fråga beaktats/framskridit?

Nästa års utställningsplan, vad får vi se ur samlingarna då?

Hur stor blir budgeten för utställningsverksamheten och hur är fördelningen av densamma mellan bibliotek, konsthall och Alströmerska magasinet?

Personalfrågan - ny museichef, pedagog, tekniker - när kommer den förstärkningen att ske?

Hur står det till i museets föremålsmagasin, hur är miljön vad gäller klimatet (fukt, torka) och möjlighet till god förvaring?

Hur långt har det avancerat med nybygget i parken, med tanke på bl.a. förvaringsmöjligheter och nya utställningar?Hur går det med motionen som Centern lagt för två år sedan?Varför tas ingen hänsyn till de kostsamma utredningar som gjorts och som båda kommit fram till att detta är en lämplig plats för en ny byggnad? Tänk vilken lyft det skulle vara för vårt kulturarv, då kanske vi ännu en gång kunde bli nominerade för europapris som år 1982 för ett enastående museum.
 
Bloggtoppen.se