torsdag 29 januari 2009

Förslag på hur man kan göra Alingsås stadskärna mer attraktiv


GÖR KULTUREN MER NÄRVARANDE
  • Lekskulpturer på Alinge och Bälinge Torg
  • Film- och bildprojektioner på husväggar, brandgavlar och gator
  • Kulturplank
  • Regelbundet återkommande gatufestivaler med teater, dans, musik och performance
  • Konsthantverksbazar bakom Hedéns länga
  • Fler stadsvandringar utifrån olika teman
  • Bygg ut Alingsås museum med en spännande glaskropp i museiparken som kan innehålla både turistbyrå och en stor utställningshall. Ett café kan placeras i Alströmerska magasinet.

SKAPA FLER MÖTESPLATSER

  • En mångkulturell mötesplats
  • Främja spontana och tillfälliga möten på övre delen av Stora torget, på Alinge och Bälinge torg samt i Järtas Park. Placera dit stenblock, murkanter, trappor och pollare att luta sig mot.
  • Låt ungdomarna ta över ett hus i egen regi.

FÖRSTÄRK KULTURMILJÖVÄRDENA

  • Renovera husen så nära originalskick som möjligt med tidsenliga färger, dörrar, fönster, lampor och skorstenar. Samarbeta med Nääs byggnadsvårdscentrum och Hus till hus.
  • Bygg åter upp alla borttagna torn i stadskärnan. Inled ett turistsamarbete med andra välbevarade trästäder
  • Skapa fler byggnadsminnen
  • Inför ett definitivt rivningsstopp
  • Bygg upp enstaka byggnader som man i efterhand ångrat att man rivit.
  • Sätt upp fler skyltar med husens historik

UTVECKLA BUTIKSNÄRINGEN

  • Håll nera hyresnivåerna till varje pris. Det är just de låga hyrorna som gör Alingsås så unikt med sina stora mångfald småbutiker. Låga hyror är också en förutsättning för att nya buiker och företag kan bildas.
  • Öppna fler passager mellan gårdarna för att öka tillgångligheten, t ex Kungsgatan - Nygrenska gården, Hedéns länga - Kronans handelsgård, Affärshuset Storken - Hantverksgården Storken.
  • Blås liv i Kopps gård, Brunos garvarigård och Hantverksgården Storken. Här finns det plats för loppisar, konstgallerier, second-handaffärer och andra udda butiker.
  • Fler bilfria gator
  • Slå vakt om det spännande gatulivet/kulturen genom att begränsa antalet gallerior
  • Bygg nya hus i ett samtida formspråk på alla gamla rivningstomter. Där kan nya småskaliga butiker skapas.
  • Låt bankerna flytta upp en våning för att bli av med döda ytor. Låt butiker ta över första våningen. Se projektet i Falun.
  • Skapa marknader utifrån olika teman såsom second hand, konsthantverk och ekologiska varor och mångkultur.

STÄRK DEMOKRATIN

  • Fler affischeringsställen
  • Väggtidning för det fria ordet

SKAPA ETT NÖJES- OCH FLANÖRSTRÅK'

  • Stäng av biltrafiken och skapa ett kluster av barer, cafèer, klubbar, restauranger med uteserveringar invid Lillån på Norra Strömgatan och Färgaregatan för att befolka staden efter kl 18. Ett absolut måste om Alingsås vill locka till sig kreativa människor. Se t ex krogprojektet i Örnsköldsvik för att begränsa de negativa effekterna av krogar.
  • Sommarcafé å Stora Torget
  • En dansrotunda för äldre på Lilla Torget. Musikrådet kanske kan stå för musikkprogrammet.

FÖRSTÄRK VARUMÄRKET CAFÉSTADEN

  • Ett café- och konditorimuseum med arkiv och bibliotek.
  • Ett nätverk mellan caféinnehavarna för gemensam utveckling och marknadsföring
  • Renovera några caféer till originalskick
  • Utnyttja caféerna kvällstid som föreläsningslokaler.
  • Starta språk- och filosoficaféer
  • Sätt upp skyltar där de äldre caféerna och konditorierna legat

ÖVRIGT

  • Återskapa den fontän som tidigare fanns i Lillån i höjd med trapporna.
  • Sätt åter upp den färggranna vindflöjeln på Hedéns länga.
  • För att minska brottsligheten i parkerna kan man skapa fler funktioner i och i nära anlutnng till dessa. Då kommer de att befolkas fler timmar på dygnet vilket ökar säkerheten.

tisdag 27 januari 2009

Maud Lindström uppträder på Alingsås museum


Maud Lindström uppträder på Alingsås museum onsdag 28 januari kl 19:30, entré 40 kr (fri entré under 18 år)

Maud Lindström är Sveriges enda officiella kärlekskritiska bisexuella feministiska trubadur, krönikör och poet. Med sitt rättframma språk och sina personliga, roliga och hänsynslöst självutlämnande texter sätter hon ord på det som många tänker men få vågar säga om kärlek, sex, identitet och makt.

Maud Lindström har varit verksam som feministiska visartist, krönikör och poet i drygt sex år. Under dessa år har hon uppträtt på scener som Hultsfredsfestivalen, Arvikafestivalen, Pridefestivalen och vis- och feminismfestivaler över hela landet. Hon har också anlitats av Göteborgs, Linköpings och Lunds universitet, RFSL, RFSU, fackförbund, folkhögskolor, gymnasieskolor, kommuner, ungdomsförbund, studieförbund och många andra organisationer. Hon har medverkat i Frank i P3, varit sommarpratare i Kvällspasset i P3 och spelat i Nyhetsmorgon i TV4, och har också skrivit krönikor bland annat för Göteborgs och Stockholms fria tidning, Lira och Femkul.Maud gick Estetiska programmet Musiklinjen på gymnasiet med huvudinriktning sång och elgitarr, har läst Genusvetenskap, Kultur, erotik och sexualiteter och Sociologi vid universitetet samt gått Nordiska folkhögsskolans Vislinje. Debutskivan Strategivisor för kärlekskritiker släpptes 2005, maxisingeln Vacker vid vatten 2006, och hon har också medverkat på KulturUngdoms samlingsskiva Let your hair down, den nordiska visorganistationen Nordvisas samlingsskiva Nordiska Spår och VisStaden Västervikproducerade samlingen Mera Visor.

Under 2008 har Maud turnerat med Riksteaterföreställningen Almost like boys med komikerparet Cissi & Nour. Föreställningen åkte också med på Lars Winnerbäcks sommarturné. Under hösten 2008 och våren 2009 ska hon göra skolturnéer med Musik i Väst, Rikskonserter/Länsmusiken i Stockholm och Estrad Norr, samt arbeta på nästa skiva.Välkomna till Alingsås museum och en svängig, tänkvärd kväll.

Programmet på Alingsås museum är ett arrangemangen i samband med utställningen In Hate We Trust på Alingsås konsthall 17.1 - 28.2 2009
(Från pressutskick)

fredag 23 januari 2009

Rigmor Gustafsson till Christinae kyrka





















Imorgon lördag 24/1 kommer Sveriges kanske mest framgångsrika jazzsångerska Rigmor Gustafsson med band till Christinae kyrka. Hon ger två konserter: kl 16 och 18. Här kan ni lyssna på Rigmor Gustafsson.

torsdag 22 januari 2009

Alingsås bryggeri












Alingsås bryggeri stod färdigt 1891 och blev ett pampigt landmärke i staden. Det låg mellan Alingsås järnvägsstation och Sagabiografen, där det idag är parkering.

Bryggeriet ritades av den tyskfödda injengören Alwin Jacobi (1854-1905), som även är mannen bakom många andra bryggerier i Sverige, till exempel S:t Eriks Bryggeri och Münchenbryggeriet i Stockholm.

Första disponenten hette John Möller och ytterligre två generationer Möller drev Alingsås bryggeri tills det lades ned 1972.

Alingsås bryggeri tillvekade ett stort antal öl- och läsksorter. Många samlar idag på de gamla vackra etiketterna. Vatten togs från den näraliggande Lillån.

Efter nedläggningen ville många se bryggeriet som ett dynamiskt kulturhus, men det revs efter stort tumult 1998. En viktig del av stadens kulturhistoria utplånades.

måndag 19 januari 2009

Våren i museiparken





















Här ser vi ett handkolorerat vykort från början av 1950-talet. Det föreställer museiparken som just byggts om till följd av familjen Molanders konstdonation till Alingsås stad 1947. Skulpturen Våren(1944) av Eric Grate placerades intill en liten damm i den norra delen av parken.

Idag är Våren flyttad och står mitt i parken. Ansiktet är vänt mot Lilla torget. En likadan skulptur finns på Kaggeledstorget i Göteborg.

I bakgrunden ser vi Alingsås busstation som då var placerad på Lilla torget . Obervera den vackra gatubelysningen till vänster i bild.

tisdag 13 januari 2009

Elisabeth Ohlson Wallin på konsthallen





















IN HATE WE TRUST

EN UTSTÄLLNING OM HATBROTT


Alingsås konsthall 17 januari - 28 februari 2009

Välkommen på vernissage lördag 17 januari
Carin Götblad, Länspolismästare Stockholm, inviger utställningen kl 13

Program:
21/1 kl 18
Föredrag Signe Bremer Göteborgs universitet Om transfobi och hat mot transsexuella

25/1 kl 15 Panelsamtal med bl a förre ärkebiskopen KG Hammar

28/1 kl 19:30 Maud Lindström på Alingsås museum Kärlek, sexualitet, makt och visrock´n´roll (entré)

2/2 kl 17 Öppet seminarium i samarbete med Göteborgs universitet Om att förena konst och kulturhistoria i museivärlden

5/2 kl 18 Elisabeth Ohlson Wallin visar utställningen (entré)

Allmänna visningar:

Fredagar: 30/1 och 27/2 kl 12 Lördagar: 24/1 och 21/2 kl 13

Utställningen rekommenderas ej för barn under 12 år

må 12-18, ti 12-16, on & to 12-18, fr 12-16, lö 10-15 OBS! sö 25/1 12-15 (övriga söndagar stängt)

Kriminologen Eva Tiby har i en studie från 1999 visat att var tredje öppet homosexuell utsatts för hot och/eller våld. Det är en häpnadsväckande hög siffra i en demokrati där rätten att fritt välja kön på sin partner av en överväldigande majoritet betraktas som en självklarhet.

Elisabeth Ohlson Wallin skildrar i sin bildsvit In hate we trust om tio fotografier olika hatbrott mot homosexuella utifrån autentiska fall. Men inte bara - hon skildrar även mekanismerna bakom våldet; hur hatbrotten kan få näring i unkna, dogmatiska föreställningar hämtade från politiken och religionen, som fixerar hur en människa ska vara.

I Alingsås kommer en nyproducerad, elfte bild, att tillfogas serien.

Ohlson Wallins stora inspirationskälla är barockmåleriet. En annan viktig inspirationskälla för henne är den amerikanske konstnären Andres Serrano, vars bildsvit A history of sex visades för ett år sedan i Alingsås konsthall.

Politisk konst är inte ovanligt idag. Men politisk konst av det tydligt ställningstagande slaget med ett uppenbart budskap, av det slag som Elisabeth Ohlson Wallin skapar, är sällsynt. Med skärpa går hon rakt på ämnet, precis som hon gjorde med sådan framgång med bildserien Ecce homo. Ecce homo-utställningen startade en intensiv debatt över hela Sverige om kyrkans förhållande till homosexualitet. Till följd av att utställningen hade visats i Uppsala domkyrka ställde påven in Sveriges dåvarande ärkebiskop KG Hammars planerade audiens i Vatikanen. Hammar är en av de som kommer att sitta med i ett panelsamtal som hålls i Alingsås konsthall söndag 25 januari. (Från kommunens hemsida)

torsdag 8 januari 2009

Nolhagavinter

Här ser ni ett handkolorerat vykort från omkring sekelskiftet 1900. Bilden, som föreställer Nolhaga slott, är tagen av Kaleb Torin.

Köllerna i Nolhaga

Häromdagen åkte jag skridsko med min äldsta tös på Köllerna, dammarna, bakom Nolhaga slott, en gammal alingåstradition.

Köllerna är gamla så kallade korvsjöar, dvs gamla avsnörpna åfåror som blivit kvar vid sidan av Säveåns nya åfåra. Under 1700-talet utvidgades och förlängdes Köllerna för att kunna användas som karpdammar.

När Claes Adelsköld köpte Nolhaga var de fulla av dy och fick muddras. Muddermassorna användes som jordförbättring på åkrar och ängar. Nya broar anlades, den vita och den svarta. Vatten från Kvarnsjön leddes via en ledning genom Klämma så att kaskader och vattenkonster kunde skapas. Vattnet användes också för att driva en mjölkvarn, ett tröskverk, brandposter och för bevattning av djuren med mera.

Två fontäner, som sprutade upp vatten i en 50 fot hög kaskad, anlades i den södra och västra köllen. På norra sidan av slottet finns bronsskulpturen Smén som har en blomsterkvast över huvudet ur vilket det kom vatten som en slöja.

fredag 2 januari 2009

Utsikt från Härsberget

Här ser vi ett vykort från omkring 1950 som föreställer utsikten från Härsberget eller Häradsberget som man tidigare sa.

Här uppe låg en gång stadens avrättningsplats. Avrättningsplatser var ofta synliga och låg vid kommunikationsleder. Detta för att så många som möjligt skulle kunna se. Avrättningar var ett riktigt folknöje och skedde offentligt fram till år 1877.

Omkring sekelskiftet 1900 byggdes en stor reservoar på toppen som försåg alingsåsarna med vatten. Det sägs också att berget inspirerade alingsåsaren Nils Hasselskog, som var en namnkunnig medarbetare i Grönköpings veckolblad, till att skapa det fiktiva Gökmassivet.

Invid sjön Gerdsken ser vi Nya bomullsväveriet som slog upp sina portar 1906. Det var Victor Hill, sonsonen till Charles Hill, som lär bygga detta nya väveri som ett komplement till det gamla på Södra Strömgatan. Idag använder IcaMaxi, Posten och Almedahls dessa lokaler.

Bostadshuset närmast kameran invid Nya bomulssväveriet, nu rivet, gick i folkmun under namnet Röda helvetet. Är det någon som känner till namnets ursprung?
 
Bloggtoppen.se