onsdag 22 juli 2009

Arne Johansson på Poetens plats




Kulturföreningen Tornet inledde under hösten 2007 ett samarbete med Stockholms kulturhus som kallas Poetens plats. I ett vitmålat skyltskåp beläget på Emuernas ö bakom Nolhaga slott visas samtida svensk poesi. Vid sommarsolståndet den 21 juni sattes en ny affisch upp med en dikt av Arne Johansson.

Jag är poet, mitt huvudsakliga författarskap består av dikter - även om jag också skriver en hel del artiklar, essäer, betraktelser, krönikor, kritik. Den dikt jag bidrar till Pootens plats skrev jag en vinter. Efter en hemskomst dröjde känslan av indisk natt kvar i kroppen: ett stort och djupt mörker, vackert, främmande och okänt. Där fanns också något som fick mig att tänka på majnätter, en mildhet som ger den som vistas där en frist.

Arne Johansson är född 1950 i Madesjö, Småland, men är numera bosatt i Lindesberg. Han debuterade debuterade som författare 1985 med diktsamlingen Förvandlingar och har sedan dess givit ut ytterligare tio diktsamlingar. Vid sidan av sitt författarskap är han bibliotekarie och litteraturkritiker.Arne Johnsson har fått många utmärkelser, bland andra Aftonbladets och Svenska dagbladets litteraturpris.

Diktsamlingar
Bäras utan namn till natt till morgon (2007)
Där med längtan spilld ut i larmet (2004)
Del av detta och avskild som alla (2002)
För länge sedan var vi vid en sjö (2000)
Marken lyste även i drömmen (1998)
Storm av samtidighet. Dikter 1985-1995 (1995)
Fåglarnas eldhuvuden (1994)
Dess ande kysst (1992)Ett paradis, trängt (1988)
Himmelsfärd (snart grönskar alla träd) (1986)
Förvandlingar (1985)

Inga kommentarer:

 
Bloggtoppen.se