söndag 28 mars 2010

Ulf Lundin på Alingsås konsthall








ULF LUNDIN

Still Films
20/3 - 28/4

Still Films kan ses som en lek med begreppet Film Stills, en stillbild tagen ur en rörlig film, ett fruset ögonblick i ett skeende. Still Films är något helt annat. Still Films är snarare en hel film, en hel händelse, fångade i ett ögonblick. Och då bara med de bästa bitarna.

Ulf Lundin använder sig både av traditionellt fotografi och digital bildredigering i sitt arbete med Still Films. Olika utvalda platser har fått agera scen för varje händelse.

Lundin har satt en stillbildskamera på stativ och dokumenterat en plats flera gånger under samma dag. Han har väntat in och fotat tillfällen som passat den idé han arbetat efter. Senare har olika delar valts ut och satts samman till den slutliga frysta filmen. Av många händelser skapar Ulf Lundin en ny komprimerad, och manipulerad, verklighet. Resultatet blir en flera timmar lång händelse på ett litet ögonblick.

"När jag fick tillbaka den första färdiga bilden från labbet förvånade det mig att jag läste den som ett fotografi. Vad det innebär är svårt att sätta fingret på, men jag tror kanske att man på något sätt erfar bilden genom sin kropp. Det förvånade mig att jag inte kunde göra mig av med den konventionen trots att jag rimligtvis visste hur bilden var framställd. Jag vill att mina bilder skall kunna läsas som fotografier. De är kanske inte troliga, men de är möjliga och de ha fortfarande ett indexikalt samband med verkligheten; alla människorna på den slutliga bilden är på samma plats som de var på originalnegativet. De var där bara inte samtidigt." Ulf Lundin

Född 1965, Alingsås, bor och arbetar i Stockholm
Ulf Lundin utbildade sig till fotograf på Högskolan för Fotografi och Film i Göteborg.

Separatutställningar i urval: Galleri Magnus Karlsson, Stockholm (2008), Thessaloniki Center, Grekland (2000) och Photographer ́s Gallery, London (1998).

Ulf Lundins videokonst har bland annat visats vid Lebanese American University, Libanon (2005), 291 Gallery, London (2003), Museum of Modern Art, Ljubljana, Slovenien (1999).
(Från kommunens hemsida)

Inga kommentarer:

 
Bloggtoppen.se