tisdag 9 december 2008

Lövekulle badplats

Här ser ni ett vykort från 1960-talet, lika urblekt som minnena från våra barndomssomrar. Det föreställer Lövekulle badplats som är ett av familjens sommarparadis. Hit cyklar vi ofta via hallonstigen vid Mjörnstranden som nu tyvärr är hotad av exploatering.

De stora betongblocken som ligger nedsjunkna i gräsmattan är ett minne från andra världskriget. Där gömde man nämligen en flottilj av amfibieflygplan under maskeringsnät. Vid behov kunde dessa snabbt dras ut i sjön och flyga iväg.

3 kommentarer:

Monica sa...

Oj, en B-22á tror jag bestämt det är! Här har jag startat i en och annan kappsegling i div olika flytetyg, GKSS-eka, Snipe, Windsurfer och IF. Men det var längesen nu, kanske som kortet ungefär...

Anonym sa...

Ännu en seglare. Jag har dock ej kappseglat men däremot turseglat med GKSS Jigg, GKSS Eka och trissjolle. Jag höll mest till i Kungsbackafjorden och ytterst på Onsalalandet.

Re-dizain sa...

Ja, det är verkligen en underbar familjeplats på sommaren. Badbryggan var placerad närmare klippan ser jag.

 
Bloggtoppen.se