söndag 21 september 2008

Cykelkarta

Glädjande nog har vi fått en cykelkarta över Alingsås kommun, ett mycket bra initiativ. Från texten på kartan:

Vi i Alingsås kommun arbetar för att Alingsås ska vara en cykelstad. Det innebär att Alingsås ska vara en stad där det är lätt att ta sig fram med cykel eller till fots, något som gynnar miljön, hälsan och mänskliga möten. Nägra av det miljömål vi har satt upp är att öka gång- och cykeltrafiken och öka kollektivtrafikens andel av arbetspendlingen.

Om man vill få än mer attraktiva gång- och cykelstråk kan man till exempel placera ut konstverk samt informationsskyltar med historiska upplysningar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske är bra, vad vet jag.
Dock borde de lägga ner lika mkt tid och pengar på att lära/visa folk hur man cyklar/kör i alingsås.

Anonym sa...

Om man skiljer cyklister och bilister åt så mycket som möjligt kanske det löser sig av sig självt. Det kan bli problem om vingliga cylar samsas på samma gator som bilar, t ex i stadskärnan. Jag skulle helst vilja se en bilfri stadskärna med parkeringar runt om med attraktiva gångstråk, gärna med affärer, in till centrum. Dessutom skulle kommunen försöka uppmuntra folk att gå, cykla och åka kollektivt mycket mer än idag. I stadskärnan finns ju ingen volymhandel som man måste ta bilen till. Men cykelkartan är ett steg i rätt riktning tycker jag.

Anonym sa...

bilfri stadskärna jobbade ett parti med förut, men blev bara motarbetade hela tiden, och när de skulle genomföra ett test så spärrades endast 50meter gata mitt i stan. så då blev det mest störande för de som körde i resten av innerstaden.

Men visst jag gillar den idén.

Monica sa...

Jag bor i Västra Bodarna, inte så långt från centrala Alingsås liksom. Ändå blir det nästan alltid bilen till stan eftersom alternativen som bjuds är att bli skinnad av Västtrafik eller cykla på E20 med livet som insats. Trist.

Anonym sa...

Monica, E 20 är sannerligen ingen rolig väg att cykla på. Det slulle vara bra om man kunde cykla via Bryngelnäs, men är inte någon form av cykelväg på gång jämte E 20. Vad jag minns så är det fler än två kuponger mellan Alignsås ocg Västra Bodarna, vilket är på tok för mycket.

Anonym sa...

Rickard, det låter som det varken blev hackat eller malet den gången så då hade det kanske varit bästa att låta bli. Gårdsgator, som man nu jobbar med, är iallafall en liten bit på väg...

Monica sa...

Jodå, det går att cykla via Bryngenäs men det kräver en hyfsat terränggående cykel och gott om tid. Och så behöver man ändå korsa E20 några gånger. Om man inte ska ta sig en r e j ä l naturutflykt... FYI så kostar det fyra kuponger! Har skrivit en grinig kommentar i AT´s nättidning idag om detta.

Anonym sa...

Västtrafiks konstiga zonindelningar kan man verkligen ifrågasätta. I Göteborg kan man åka ända ut till Vrångö på två kuponger. Bra att du ryter till i lokalbladet. Här behövs det mobiliseras.

 
Bloggtoppen.se